لبه تکنولوژی

January 10, 2023
13:51 سه شنبه، 20ام دیماه 1401
کد خبر: 142188

تولید آسفالت هوشمند برای کاهش تصادفات

شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شد تا با تولید آسفالت هوشمند ضمن ارتقا کیفیت جاده‌ها، به کاهش تصادفات کمک کند.
فناوری و اقتصاد دانش بنیان، مسعود علیزاده یکی از مدیران یک شرکت دانش‌بنیان گفت: یکی از اساسی‌ترین مبادی پیشرفت در هر کشوری، توسعه زیرساخت‌های مادر و بنیادین است. قطعاً زیرساخت‌های مرتبط با حمل و نقل نیز یکی از بنیان‌های مهم پیشرفت و رشد و توسعه کشور ما هستند.
 
وی افزود: با توجه به ورود فناوری در توسعه زیرساخت جاده‌ای در بسیاری کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، لازم دیدیم که در این حوزه ورود کنیم، در این شرکت با ایجاد یک هسته فناور، تلاش شده تا به روزترین فناوری‌ها در این حوزه بومی‌سازی شود.
 
وی گفت: این شرکت فناور مجموعه‌ای از قیرهای هوشمند را تولید کرده است. مساله خرابی جاده‌ها در کشور و آسیب‌های که در طولانی مدت ترمیم نمی‌شود، از جمله مباحث پردامنه میان کارشناسان بوده است. به غیر از هزینه‌های سنگین، تصادفات و کشته و زخمی‌های که این تصادفات به بار می‌آورد، از جمله مشکلات موجود در این زمینه است.
 
علیزاده خاطر نشان کرد: نسل جدید قیرهای هوشمند به روش پلیمریزاسیون، بسیاری از مشکلات قیرهای پیشین را ندارد و از آن در تهیه آسفالت‌های جدید استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم این آسفالت‌ها، خاصیت خود ترمیم‌شوندگی آنها است. این آسفالت از حافظه شکلی برخوردار است، یعنی پس از تغییر حالت و خرابی احتمالی، می‌تواند به حالت اولیه خود بازگردد.
 
وی عنوان کرد: یکی دیگر از خصوصیات این محصول دانش‌بنیان، عمق و دوام بیشتر آنها است، همچنین در برابر یخ‌زدگی مقاومت بیشتری دارد و از لغزندگی کمتری برخوردار است. این ویژگی‌های مختلف باعث شده است که سطح تصادفات در این نوع آسفالت‌ها کاهش یابد.
 
مدیر این شرکت افزود: این محصول در حدود ۱۰۰ هزار تن در شهر مشهد و دیگر شهرهای خراسان، اجرا شده است. همچنین آسفالت‌های که با استفاده از پلیمر خارجی تولید شده‌اند، معمولاً ۲۵۰ درصد از نمونه مشابه آسفالت‌های معمولی گران‌تر هستند، در حالی که قیمت آسفالت هوشمند و پلیمری این شرکت تنها ۱۵ درصد از آسفالت معمولی بالاتر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.