اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 14, 2023
18:58 شنبه، 24ام دیماه 1401
کد خبر: 142306

گوگل به دادگاه عالی آمریکا: اینترنت را تضعیف نکنید

گوگل روز پنجشنبه دفاعیه‌ای در رابطه با یک پرونده دادگاه عالی آمریکا ارائه کرد که رای آن ممکن است بنیان حقوقی ناشران و خدمات آنلاین را به کلی تغییر دهد.
گوگل در دفاعیه‌ای خود به دادگاه می‌گوید دستکاری ماده ۲۳۰ قانون شایستگی ارتباطات (Communications Decency Act) که شرکت‌ها را از مسئولیت‌پذیری در قبال محتوای کاربران محافظت می‌کند «یکی از پایه‌های اصلی اینترنت را تضعیف خواهد کرد.»
 
پرونده گنزالز در مقابل گوگل که دادگاه عالی آمریکا ماه آینده آن را می‌شنود به بررسی این موضوع اختصاص دارد که آیا الگوریتم‌های یوتیوب و دیگر پلتفرم‌ها که محتوا را به کاربران نمایش می‌دهند هم زیر چتر محافظت‌های ماده ۲۳۰ قرار می‌گیرند.
 
در پرونده گنزالز در مقابل گوگل، اقوام جان‌ باختگان یکی از حملات داعش از یوتیوب، پلتفرم متعلق به گوگل، به اتهام کمک به گرویدن مخاطبان به تروریست شکایت کرده‌اند.
 
قاضی کلرنس توماس پیشنهاد کرده است که دادگاه حد و مرزهای تازه‌ای برای ماده ۲۳۰ معین کند.
 
شاکیان معتقدند از آنجایی که یوتیوب در پیشنهاد ویدیو‌ به کاربران نقش دارد، محافظت‌های ماده ۲۳۰ نمی‌تواند پیشنهادات الگوریتمی را شامل شود.
 
با این حال گوگل معتقد است که ماده ۲۳۰ راه‌کارهای یوتیوب برای سازماندهی پست‌های کاربران را پوشش می‌دهد و تضعیف این قانون تنها باعث سخت‌تر شدن حذف محتوای تروریستی می‌شود.
 
حلیمه دی‌لین پاردو، مشاور ارشد گوگل، در یک پست وبلاگی اعلام کرد: «مهم‌تر از این نمی‌شود. تصمیمی که ماده ۲۳۰ را تضعیف کند وبسایت‌ها را مجبور می‌کند که یا مضامین بحث‌برانگیز را حذف کنند یا برای عدم اطلاع، چشمشان را روی محتوای سوال‌برانگیز ببندند. باید بین دو گزینه انتخاب کنید، سایت‌هایی پررونقی که بیش از حد گلچین شده‌اند یا سایت‌هایی که مملو از محتوای بحث‌برانگیزند. خطر قانونی برای پیشنهاد یا سازماندهی محتوا، باعث کاهش خدمات مفیدی مثل نمایش بهترین جایگاه‌های شغلی، محصولات مرتبط یا نمایش مفید‌ترین ویدیو‌های آموزشی، موسیقی یا منابع خبری، سرگرمی و اطلاعات می‌شوند.»
 
دی‌لین پاردو می‌نویسد، محدود کردن ماده ۲۳۰ مانع دسترسی به اطلاعات، محدود شدن آزادی بیان، آسیب به کسب‌وکارها و ماندگاری بیشتر محتوای خطرناک در فضای آنلاین می‌شود.
 
شرکت‌های تکنولوژی کوچکی که به محتوای شخص ثالث و دیگران وابسته هستند نیز در چند هفته آینده بیانیه‌های حمایتی صادر می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.