باندپهن

باندپهن ثابت

January 16, 2023
13:39 دوشنبه، 26ام دیماه 1401
کد خبر: 142357

شورای رقابت: بازار اینترنت ثابت انحصاری است

مرکز ملی رقابت مکلف به تنظیم دستورالعمل قیمت اینترنت ثابت شده است.
 
شورای رقابت بازار اینترنت ثابت را مصداق بازار انحصاری تشخیص داد. در همین راستا مرکز ملی رقابت مکلف به تنظیم دستورالعمل قیمت اینترنت ثابت شد.
شورای رقابت با بررسی‌های لازم در‌خصوص بازار اینترنت ثابت و به استناد مفاد بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، این بازار را مصداق بازار انحصاری دانست. بر‌این‌اساس مرکز ملی رقابت به ارائه دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار اینترنت ثابت مکلف شد.
 
مرکز ملی رقابت باید این دستورالعمل را با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و نظر‌خواهی از سایر ذی‌نفعان، تهیه و جهت تصویب به شورای رقابت ارائه کند.
 
مشخص نیست این مصداق انحصار تنها برای عمده‌فروشی اینترنت مطرح شده است یا شامل خرده‌فروشی نیز می‌شود. شرکت ارتباطات زیرساخت فروشنده انحصاری اینترنت در کشور است؛ موضوعی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مانع رقابتی‌شدن بازار اینترنت ثابت در کشور شده.
 
«آرش صادقی»، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های سروکو در گفت‌وگویی که با دیجیاتو داشت، بر شرایط عادلانه عمده‌فروشی اینترنت تأکید کرد و گفت:
 
«در بسیاری از کشورهای تراز اول دنیا، برای بخش عمده‌فروشی قیمت‌گذاری شده است که باعث افزایش رقابت می‌شود و به مشتری نهایی نیز فشاری وارد نمی‌شود. علت تحقق این مهم نیز زیاد‌بودن تعداد اپراتورهایی است که با یکدیگر رقابت می‌کنند و درنهایت کیفیت و حمایت‌های بهتری به مصرف‌کننده ارائه می‌شود.»
 
او اعتقاد دارد تعرفه‌گذاری دولت در بخش عمده‌فروشی، مانع انحصار و تعیین تعرفه‌های بالا از سوی اپراتورهای غالب می‌شود: «چنین چیزی موجب می‌شود سایر اپراتورهایی که خدمات خرده‌فروشی ارائه می‌کنند و تعرفه عمده‌فروشی را دریافت کرده‌اند، رقیب اپراتورهای غالب شده و مانع ارائه خدمات با قیمت بالا شوند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.