اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 18, 2023
13:14 چهارشنبه، 28ام دیماه 1401
کد خبر: 142427

وزیر ارتباطات: در تلاشیم تا نیاز به فیلترشکن کاهش یابد

مشخص نیست وعده کاهش نیاز به فیلترشکن برای عموم جامعه است یا طبق سخنان قدیمی زارع‌پور برای اقشاری خاص محقق می‌شود.
4c5v.PNG
وزیر ارتباطات با تأکید مجدد بر نقش فیلترشکن در کاهش کیفیت و سرعت اینترنت، اعلام کرد در تلاش هستند تا برخی از محدودیت‌های ایجاد‌شده در فضای مجازی رفع شود؛ موضوعی که منجر به کاهش استفاده از فیلترشکن و افزایش کیفیت ارتباطات خواهد شد.
 
«عیسی زارع‌پور» در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای بهبود وضعیت اینترنت گفت:
 
«کارگروه ویژه‌ای برای بررسی مشکلات دسترسی مردم به فضای مجازی تشکیل شده است. در‌حال بررسی هستیم تا مشکلات در حوزه سرعت و کیفیت اینترنت شناسایی و رفع شود. بخشی از مشکلات در حوزه‌های زیرساخت‌هاست که با توسعه شبکه فیبر نوری در سال آینده، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.»
 
او بار دیگر با تأکید بر اینکه استفاده از فیلترشکن موجب کاهش کیفیت و سرعت اینترنت می‌شود، وعده داد تا با رفع برخی محدودیت‌ها، نیاز مردم به استفاده از فیلترشکن کاهش یابد: «محدودیت‌های اعمال‌شده فعلی مربوط به خارج از وزارتخانه است. البته در تلاشیم تا بخشی از محدودیت‌ها را که در یک یا دو دهه گذشته اعمال شده‌اند و شاید اکنون دلایلش از بین رفته باشد، رفع کنیم تا نیاز مردم به فیلترشکن کاهش یابد.»
 
بنابر اعلام زارع‌پور، در همین راستا یک بسته پیشنهادی در حوزه وزارت ارتباطات و سایر نهادهای تصمیم‌گیر در این زمینه در‌حال تهیه است تا استفاده مردم از فضای مجازی بهبود یابد.
 
مشخص نیست رفع محدودیت‌هایی که وزیر ارتباطات از آن سخن می‌گوید شامل کدام دسته از پلتفرم‌ها می‌شود. شاید این سخنان، بسیاری را به رفع فیلتر پلتفرم‌هایی مثل یوتوب امیدوار کند.
 
همچنین احتمال ضعیفی وجود دارد این محدودیت‌زدایی برای قشرهای خاصی از جامعه صورت گیرد؛ موضوعی که زارع‌پور ابتدای تیرماه در برنامه جهان‌آرا به آن اشاره کرده بود: «به‌دنبال آن هستیم تا با هماهنگی دستگاه‌های مختلف، در آینده نزدیک برای برخی اقشار خاص مثل اساتید یا خبرنگاران، برخی پلتفرم‌های فیلتر‌شده براساس نیازشان گشایش [رفع فیلتر] شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.