سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

January 18, 2023
16:48 چهارشنبه، 28ام دیماه 1401
کد خبر: 142440

رونمایی اپل از پردازنده‌های جدید M2 Pro و M2 Max

پس از هفته انتظار و انتشار شایعات مختلف، بالاخره اپل از نسل جدید پردانده‌های خود به نام‌های M۲ Pro و M۲ Max رونمایی کرد.
دو تراشه‌ای که قرار است به زودی در مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک بوک پرو و مک مینی این شرکت استفاده شوند. طبق گفته اپل این دو پردازنده تا ۴۰ درصدی سریع‌تر نسخه‌های قبلی خود هستند و از مصرف انرژی کمتری نیز برخوردارند.
 
بر اساس اطلاعاتی که اپل منتشر کرده، مدل M۲ Pro به ۱۲ هسته پردازشی مجهز خواهد بود که هشت هسته، برای پردازش‌های سنگین و چهار هسته نیز برای پردازش‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
همچنین این چیپ به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند تا تا ۲۰ درصد عملکرد بهتری را نسبت به مدل M۱ Pro ارائه دهد. افزون بر این، تعداد هسته‌های گرافیکی نیز از ۱۶ به ۱۹ هسته افزایش یافته که می‌تواند برای اجرای بهتر برخی اپلیکیشن‌ها همانند فوتوشاپ یا کامپایل کردن در Xcode بسیار مفید باشد.
 
اپل از مدل M۲ Max خود به عنوان سریع‌ترین و کارآمدترین تراشه برای یک لپ‌تاپ حرفه‌ای یاد کرده است. به گفته این شرکت، در این محصول از ۶۷ میلیارد ترانزیستور استفاده شده که یک میلیون بیشتر از تعداد ترانزیستورهای به‌کار رفته در M۱ Max است.
 
تعداد هسته‌های پردازشی این تراشه نیز همانند M۲ Pro برابر با ۱۲ هسته عنوان شده است. اما به ۳۸ هسته برای پردازش‌های گرافیکی مجهز شده و به گفته اپل می‌تواند تا مموری سریع ۹۶ گیگابایتی را پشتیبانی کند.
 
علاوه بر هسته‌های بیشتر و کارایی بالاتر، پردازنده‌های جدید اپل به فناوری نسل جدید ۱۶ هسته‌ای Neural Engine مجهز شده‌اند که تا ۴۰ درصد سریع‌تر شده است. اپل اعلام کرد که M۲ Pro به یک موتور رسانه‌ای مجهز شده و قادر به پخش چندین ویدیوی ۴K و ۸K ProRes است. این قابلیت‌ها در نسخه M۲ Max نیز تعبیه شده و به گفته اپل، قابلیت‌های پخش و رمزنگاری تا دوبرابر سریع‌تر انجام می‌شود.
 
در خصوص محصولات جدید اپل نیز باید گفت که مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک بوک پرو از لحاظ ظاهری و طراحی، تفاوتی با نسخه‌های قبل نخواهند داشت و عمده تفاوت‌ها در عملکرد خواهد بود که به لطف برخورداری از این پردازنده‌های جدید مشاهده خواهد شد.
گفته می‌شود که مک بوک پرو مجهز به M۲ Pro از لحاظ پردازشی تا ۲۰ درصد سریع‌تر و از لحاظ گرافیکی نیز تا ۳۰ درصد بهتر عمل خواهد کرد. تفاوت دیگر در طول عمر باتری خواهد بود که به گفته اپل می‌توانند تا ۲۲ ساعت انرژی مورد نیاز برای مدل‌های جدید مک بوک پرو را تامین کنند.
 
اپل همچنین اعلام کرد که درگاه HDMI این محصول قادر به پشتیبانی از رزولوشن ۸K با نرخ ۶۰ هرتز خواهد بود که برای اولین بار در محصولات این شرکت مشاهده می‌شود. همچنین پشتیبانی از محتوای ۴K با نرخ ۲۴۰ هرتز نیز در این دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است.
 
تاندربولت ۴ نیز برای ارتباطات پرسرعت، SDXC و مگ‌‍سیف ۳ برای مدل‌های جدید مک بوک پرو عنوان شده است. گفته می‌شود که همانند مدل‌های ۲۰۲۱ از نمایشگرهای Liquid Retina XDR در این دو دستگاه استفاده خواهد شد.
 
بر اساس اعلام اپل، مک بوک پروهای جدید با قیمت پایه ۱۹۹۹ دلار برای مک بوک پرو M۲ Pro و ۲۴۹۹ دلار برای مک بوک پرو M۲ Pro با نمایشگر ۱۶ اینچی وارد بازار خواهند شد. زمان عرضه نیز ۲۴ ژانویه عنوان شده است.
 
همانطور که پیشتر اشاره شد، این تراشه‌های جدید در نسل جدید مک مینی نیز استفاده خواهند شد و به گفته اپل، می‌توانند پردازش‌های گرافیکی سریع و عملکرد بهتر در اجرای بازی، موزیک و کارهای تولیدی را به لطف این چیپ و فناوری هوش مصنوعی ارائه دهند.
 
همانند مدل قبل، مک مینی جدید مجهز به دو درگاه تاندربولت ۴ با پشتیبانی از دو نمایشگر، دو درگاه USB-A‏، یک درگاه اترنت گیگابیتی و جک هدفون ارتقایافته عرضه خواهد شد. برای این محصول قیمت ۱۲۹۹ دلاری پایه تعیین شده که قرار است از ۲۴ ژانویه به دست خریداران برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.