5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 24, 2023
7:58 سه شنبه، 4ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142592

وودافون: برای اولین بار فایوجی واقعی ارائه خواهیم کرد!

 
ICTna.ir – اپراتور وودافون ادعا می کند که اولین اپراتور تلفن همراه بریتانیا است که شبکه 5G SA را به عنوان بخشی از یک شبکه آزمایشی در دسترس تعداد کمی از مشتریان قرار می دهد.
 
iStock-1295727219-1-770x285 (1).jpg
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، وودافون میگوید مشتریان منتخب وودافون در لندن، منچستر، لیورپول، بریستول، باث، گلاسکو، و بیرمنگام که دارای گوشی Oppo Find X3/X5 Pro یا سامسونگ گلگسی مدل S21/S22 در طرح‌های تعرفه دیتای Unlimited Max هستند، برای شرکت در 5G با پیامک تماس گرفته میشود. وودافون میگوید در دوره تست شبکه 5G SA از این دسته مشترکین، برای شرکت در آزمایش هزینه ای دریافت نمی شود.
 
5G SA اغلب به عنوان 5G واقعی شناخته می شود، زیرا استقرارهای فعلی فایوجی در دنیا، هنوز در واقع از فناوری مبتنی بر هسته شبکه 4G استفاده می کنند. در این مورد وودافون از مزایای SA فایوجی مانند بهبود عمر باتری برای تلفن‌ها، تأخیر کمتر، پوشش بیشتر، پوشش بهتر 5G در داخل خانه به لطف امواج رادیویی با فرکانس پایین‌تر، عملکرد بهتر در مناطق شلوغ و بهبود امنیت به دلیل پیشرفته‌تر شدن زیرساخت رمزگذاری انتها به انتها استفاده می‌کند.
 
وودافون همچنین «شبکه فرمان» را آزمایش خواهد کرد، فناوری ای که به اپراتور اجازه می‌دهد دستگاه را به طور خودکار به سمت اتصال «درست» (4G، 5G غیر مستقل یا 5G مستقل)، بسته به خدماتی که استفاده می‌شود، هدایت کند. احتمالاً این بدان معنی است که فقط کارهایی که نیاز به پهنای باند اضافی دارند به شبکه 5G SA متصل می شوند، در حالی که اگر مثلا متنی را ارسال می کنید می توانید 4G یا 5G را به صورت غیر مستقل تجربه کنید. گفته می شود که هدف از این کار بهبود کارایی شبکه وودافون است.
 
وودافون گفت: "همه اینها فقط آغاز است." تأخیر کم 5G Standalone تجربه‌های فراگیرتر و تعاملی‌تری مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و همچنین موارد استفاده از پردازش یا واکنش‌های تقریباً زنده داده‌ها، مانند وسایل نقلیه خودران یا مشاوره‌های پزشکی و جراحی از راه دور را ممکن می‌سازد. ”
 
وودافون با صحنه گردانی 5G SA به طور کلی، درخواستی را به دولت و رگولاتور ارسال می کند که باید برای کمک به تحقق آن در بریتانیا وارد عمل شوند: برای فعال و عرضه 5G مستقل برای جوامع در سراسر بریتانیا، نه فقط شهرهای بزرگ، حمایت دولت و قانون‌گذاران مورد نیاز است. آفکام و دولت به ایجاد یک محیط سرمایه‌گذاری برای شبکه‌های پهن باند کامل فیبر کمک کرده‌اند، که منجر به سرعتی است که امروزه با آن در دسترس هستند. همین تلاش‌ها باید برای شبکه‌های تلفن همراه تکرار شود، زیرا می‌توانند به عنوان یک کاتالیزور برای رشد اقتصادی در سراسر بریتانیا عمل کنند. وودافون میگوید 150 میلیارد پوند از پتانسیل اقتصادی با استفاده از 5G مستقل یا همان 5G SA ایجاد می‌شود.
 
5G SA با آنلاین شدن به طور فزاینده ای مورد بحث قرار می گیرد، اما یک ناهماهنگی جزئی در پیام رسانی و معرفی آن، وجود دارد، زیرا بیشتر مزایایی که برای توضیح اینکه چرا به آن نیاز است استفاده می شود، همان مواردی است که در تبلیغات اولیه برای 5G استفاده می شد.
 
اگر واقعاً این مرحله اضافی لازم است تا بتوان خدمات قابل توجه بهتری ارائه کرد و مواردی مانند اتومبیل‌های خودران و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر واقعیت افزوده و مجازی سازی، تحقق یابد، احتمالاً این تقصیر شرکت‌هایی است که بازاریابی کرده‌اند. در غیر این صورت در چند سال گذشته از 5G صحبت می کردند و از ورود آن به شبکه های خود می بالیدند ولی عملا حالا روشن میشود که آنچه که تا امروز به خورد مردم، بازار و رگولاتورها داده شده بود عملا فورجی بود و فایوجی واقعی در یک موج بازاریابی تازه، در قالب 5G SA در راه است. شاید هم 6G شتاب بگیرد و فایوجی بعنوان یک فناوری دوران گذار در تاریخ ثبت شود. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.