تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

January 24, 2023
14:45 سه شنبه، 4ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142608

اندروید 14 از نصب اپلیکیشن‌های منسوخ جلوگیری خواهد کرد

گوگل دستورالعمل‌های جدیدی را در نظر گرفته است که تا مانع از نصب بدافزارها روی اندروید 14 و نسخه‌های قدیمی شود.
اندروید 14 برای مقابله با انتشار بدافزارها، از نصب اپلیکیشن‌هایی که نسخه‌های قدیمی اندروید را هدف قرار می‌دهند، به‌طور کامل جلوگیری خواهد کرد. به‌علاوه، اپ‌های جدیدی که در پلی استور منتشر می‌شوند، باید اندروید 12 و نسخه‌های بعد از آن را به‌عنوان جامعه مخاطبان خود هدف قرار دهند.
 
دستورالعمل‌های گوگل‌پلی استور سال‌هاست که از توسعه‌دهندگان می‌خواهد اپلیکیشن‌های جدید خود را با تازه‌ترین امکانات و ویژگی‌های امنیتی پلتفرم اندروید سازگار کنند. حالا به‌تازگی این دستورالعمل‌ها به‌روز شده‌اند و دیگر به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهند که برنامه‌های جدید خود را برای نسخه‌های قدیمی‌تر از اندروید 12 منتشر کنند.
 
البته این محدودیت فقط برای انتشار اپ‌های جدید در گوگل پلی در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند برای نسخه‌های قدیمی‌تر اپلیکیشن بسازند، می‌توانند فایل APK برنامه خود را به‌صورت مستقیم در اختیار کاربران قرار دهند. به‌علاوه، همان‌طور که پیداست این دستورالعمل شامل اپ‌های قدیمی که پیش‌تر در این فروشگاه منتشر شده‌اند، نمی‌شود.
 
نصب اپ‌های قدیمی روی اندروید 14 ناممکن می‌شود
اما از سوی دیگر طبق تغییراتی در کد اندروید، سیستم‌عامل اندروید 14 پیش‌نیازهای API را سخت‌گیرانه‌تر می‌کند و به‌طور کامل مانع از نصب اپ‌های منسوخ و قدیمی می‌شود. بنابراین کاربران به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند برخی اپلیکیشن‌ها را چه به‌صورت فایل APK مستقیم و چه از فروشگاه‌های اپلیکیشن در این نسخه نصب کنند.
 
گوگل امیدوار است که با این تصمیم بتواند از انتشار بدافزارها در اکوسیستم اندروید جلوگیری کند. این شرکت باور دارد که بسیاری از بدافزارها به‌طور خاص نسخه‌های قدیمی اندروید را هدف قرار می‌دهند، چون این نسخه‌ها فاقد قابلیت‌های امنیتی جدید برای حفاظت از کاربران هستند.
 
درنهایت شرکت‌های سازنده دستگاه‌های اندرویدی تصمیم خواهند گرفت که پشتیبانی تا چه نسخه‌ای از اندرویدهای قدیمی زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد. اما با وجود تمام این محدودیت‌ها، کاربران همچنان می‌توانند از آزادی‌های اندروید برای نصب اپلیکیشن‌های منسوخ استفاده کنند و برای انجام این کار می‌توانند از خط فرمان کمک بگیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.