سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 28, 2023
13:40 شنبه، 8ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142689

ویندوز ۱۱ در آینده نزدیک ابزارک‌های بیشتری دریافت خواهد کرد

جدیدترین نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ از ابزارک‌های شخص‌ثالث پشتیبانی می‌کند و به‌همین دلیل این قابلیت در آینده می‌تواند جذاب‌تر و کاربردی‌تر شود.
 
برنامه‌ی مسنجر متا اولین ابزارک (Widget) شخص‌ثالثی است که دردسترس کاربران ویندوز ۱۱ قرار گرفته است. البته درحال‌حاضر پشتیبانی از ابزارک‌های شخص‌ثالث فقط برای کاربرانی که جدیدترین نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ را نصب کرده‌ باشند دردسترس است.
 
سیستم ابزارک، یکی از قابلیت‌های مهمی بود که مایکروسافت هنگام معرفی ویندوز ۱۱ به آن‌ها اشاره کرد. بااین‌حال، تاکنون فقط ابزارک‌هایی برای برنامه‌ها و خدمات داخلی این شرکت مثل بینگ، نکات ویندوز و تبلیغات GamePass در پنل آن نمایش داده می‌شود. غول فناوری اهل ردموند با انتشار WinAppSDK 1.2 در ماه نوامبر، امکان انتشار ابزارک را برای توسعه‌دهندگان شخص‌ثالث نیز فراهم کرد.
 
ابزارک مسنجر متا فعلاً در مرحله‌ی پیش‌نمایش قرار دارد و عملکرد آن پایدار نیست. البته ورود این ابزارک احتمالاً مورد استقبال کاربران ویندوز ۱۱ قرار خواهد گرفت و دیدگاه کلی درمورد کارهایی که توسعه‌دهندگان دیگر می‌توانند انجام دهد ارائه خواهد داد.
 
به‌نوشته‌ی ZDNet، کاربران برای استفاده از ابزارک مسنجر متا، باید جدیدترین نسخه‌ی این برنامه را ازطریق فروشگاه مایکروسافت روی کامپیوتر خود نصب کنند و سپس با انتخاب علامت + دربالای بخش ابزارک‌های ویندوز ۱۱ می‌توان ابزارک مسنجر را اضافه کرد.
مایکروسافت می‌گوید کاربران می‌توانند انتظار داشته باشند در آینده‌ی نزدیک، ابزارک‌های بیشتری برای ویندوز ۱۱ منتشر شود. البته این شرکت هشدار می‌دهد که قابلیت ابزارک‌های شخص‌ثالث احتمالاً عملکرد کاملاً پایداری نخواهد داشت. شایان‌ذکر است برای استفاده از این ویژگی باید بیلد ۲۵۲۸۴ نسخه‌ی پیش‌نمایش اینسایدر سیستم‌عامل مذکور روی کامپیور خود نصب کنید.
 
با فعال شدن پشتیبانی از ابزارک‌های شخص‌ثالث می‌توان اننظار داشت توسعه‌دهندگان بیشتری نسبت به انتشار ابزارک‌های برنامه‌های خود برای ویندوز ۱۱ اقدام کنند.
 
درحال‌حاضر امکان دارد هنگام استفاده از ابزارک‌های شخص‌ثالث ویندوز ۱۱، گاهی با مشکلاتی مثل ناپدید شدن ابزارک مواجه شوید. علاوه‌براین اعلان‌های مربوط به ابزارک‌های سنجاق‌شده و سنجاق‌نشده درحال‌حاضر به‌درستی نمایش داده نمی‌شوند.
 
مایکروسافت همچنین درحال‌کار روی پشتیبانی از برنامه‌های تحت‌وب پیشرو شخص‌ثالث یا ابزارک‌های PWA برای مرورگر اج است. این ویژگی در نسخه‌ی بعدی اج ارائه خواهد شد ولی درحال‌حاضر به‌عنوان یک قابلیت آزمایشی درنظر گرفته می‌شود.
 
غول فناوری مستقر در ردموند همچنین درحال آزمایش ویژگی مفید دیگری در مرورگر اج است که به کاربران اجازه می‌دهد دو وب‌سایت را به‌طور همزمان در یک پنجره باز کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.