فناوری اطلاعات

January 30, 2023
18:46 دوشنبه، 10ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142768

ChatGPT رکورد رشد اینستاگرام را شکست

چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT)، چت‌بات هوشمند اوپن‌ای‌آی (OpenAI) که از مدل زبانی هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌کند، تنها در ۴۰ روز ۱۰ میلیون کاربر فعال روزانه را جذب خود کرده است. براساس برآوردی که از تعداد کاربران فعال این چت‌بات در جهان ارائه شده، سرعت رشد کاربران این هوش مصنوعی از روند رشد اینستاگرام در اولین روزهای خود بیشتر است.
 
برت وینتون، مسئول آینده‌نگری صندوق سرمایه‌گذاری ARK، روز سه شنبه در توییتی گفت: «ChatGPT در ۴۰ روز به > ۱۰ میلیون کاربر روزانه رسیده است. رسیدن به ۱۰ میلیون ثبت‌نام برای اینستاگرام ۳۵۵ روز طول کشید.»
 
وینتون در ادامه این رشته توییت گفت که ۱۰ میلیون کاربر منحصربه‌فرد روزانه که با «بیش از ۲۰ میلیون کاربر در ماه» همراه است. او در ادامه نوشت: «من تعجب می‌کنم که تنها ۲۰ میلیون کاربر در ماه داریم و این آمار مرا به فکر انداخته که آیا در میزان نفوذ در این اطلاعات کوچک‌نمایی شده است.»
 
آیا روند رشد کاربران ChatGPT متوقف می‌شود؟
برآورد جهانی از تعداد کاربران فعال ChatGPT
 
با وجود اینکه این چت‌بات هوشمند گاها بحث‌برانگیز شده است، اما روند رشد کاربران همچنان ادامه دارد. این مدل هوش مصنوعی توانسته خود را به عنوان بهترین روبات چت هوش مصنوعی به اثبات برساند و هرچه محققان و توسعه‌دهندگان بیشتر با آن آشنا شوند، شهرت بیشتر آن هم بیشتر می‌شود.
 
با این حال یکی از کاربران در پاسخ به رشته توییت وینتون گفت که نوآوری ChatGPT «خیلی زود از مرکز توجه خارج می‌شود و این در حالی است که سرعت اینستاگرام [با گذشت زمان] بیشتر شد.»
 
این چت‌بات هوشمند موفقیت خود را مدیون درک بالا و تولید جملات و محتوایی مشابه انسان‌ است. این ابزار پس از آموزش براساس یک پایگاه گسترده اطالاعاتی (نوشته‌های اینترنت)، قدرت درک نوشته‌های متعدد و پاسخ به آنها را کسب کرده است.
 
چت‌جی‌پی‌تی به ابزار قدرتمندی در زمینه‌های مختلف از جمله پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی و تحلیل داده تبدیل شده و ذهن بسیاری از غول‌های تکنولوژی را به خود مشغول کرده است.
 
ChatGPT و گوگل
گزارش‌ چندین رسانه نشان می‌دهد که مدیریت گوگل افزایش شهرت ChatGPT را «زنگ خطری» برای کسب‌وکار خود می‌داند.
 
وقتی وینتون از ChatGPT خواست تا لیستی از محصولات محبوبی که در آینده شهرت خود را از دست می‌دهند ارائه کند، این هوش مصنوعی محصولات گوگل را معرفی کرد. سه جایگاه اول به «گوگل ویو (Google wave)، گوگل پلاس و عینک گوگل» تعلق داشت.
 
در اقدام جالب دیگری از ChatGPT خواسته شد تا به شهرت بی سابقه خود واکنش نشان دهد. این هوش مصنوعی در پاسخ نوشت: «خبر اینکه ChatGPT تنها طی ۴۰ روز به ۱۰ میلیون کاربر روزانه رسیده شگفت‌انگیز است و محبوبیت و کاربرد مفید این مدل در زمینه‌های مختلف را نشان می‌دهد. باید گفت که جهت‌گیری این داده‌ها شاید سطح نفوذ را کوچک جلوه دهد، به تحقیق بیشرتی برای تایید و درک سطح نفوذ واقعی این مدل نیاز است.»
 
گوگل پیش از این برای ورود به بازار چت‌بات‌ها تلاش کرده است اما نتیجه دلخواه را در پی نداشت.
 
اگرچه گوگل و چت‌جی‌پی‌تی هردو مدل‌های زبانی قدرتمندی را در اختیار دارند اما موارد استفاده آنها متفاوت است.
 
درحالی که ChatGPT روی تولید زبان طبیعی تمرکز دارد، گوگل از مدل زبانی همچون BERT برای تفسیر زبان طبیعی و جستجو استفاده می‌کند.
 
هردو مدل مزیت‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارند و در موارد متعددی برای کسب نتیجه دلخواه با تکنولوژی‌های دیگر ترکیب می‌شوند.
 
شرکت اوپن‌ای‌آی همچنین به تازگی از یک نسخه آزمایشی پولی برای چت‌بات محبوب خود خبر داده است. برای استفاده از نسخه حرفه‌ای ChatGPT و بهره‌مندی از قابلیت‌هایی سرعت بیشتر، اولویت در دسترسی و نتایج غیرقابل پیش‌بینی باید ماهانه یک حق اشتراک ۴۲ دلاری را پرداخت کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.