امنیت

فناوری اطلاعات

February 11, 2023
16:49 شنبه، 22ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143026

تحریم آمریکا و انگلیس علیه یک گروه هک روسی

آمریکا و انگلیس، هفت نفر از اعضای گروه هک روسی "تریک بات" (TrickBot) را تحریم کردند.
 
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اعضای این گروه ظاهرا با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه ارتباط دارند و فعالیت‌های سایبری مخربی را انجام داده‌اند که قربانیان غیرروسی را از سال ۲۰۱۴ هدف گرفته و شامل موجی از حملات باج افزاری علیه زیرساخت‌های حساس، بیمارستان‌ها، مراکز پزشکی در آمریکا، انگلیس و کشورهای دیگر بوده است. محققان مایکروسافت پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، در بحبوحه نگرانی نسبت به تلاش احتمالی روسیه برای نفوذ به زیرساخت آمریکا، موقتا ابزارهای هک تریک بات را مختل کرده بودند.
 
ویروس تریک بات، در مقطعی به عنوان یکی از تهدیدهای امنیتی مخرب اینترنت به شمار می رفت که قادر بود اطلاعات مالی را به سرقت برده و با انتشار در سراسر شبکه ها، باج افزار نصب کند.
 
وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به حملات باج افزاری علیه سه مرکز پزشکی مینه سوتا که شبکه های رایانه‌ای و تلفن‌ها را مختل کرده و باعث انحراف آمبولانسها شد، اعلام کرد اعضای گروه تریک بات علنا از راحتی هدف گرفتن مراکز پزشکی و سرعتی که باج‌ها به این گروه پرداخت شده بود، مباهات کرده بودند. در بیانیه دولت انگلیس آمده است تحریم‌ها به منزله آغاز کمپین اقدام هماهنگ علیه عاملان حملات باج افزاری توسط انگلیس و آمریکا است.
 
تحریم‌های جدید آمریکا، هر گونه اموال متعلق به این هفت روسی را بلوکه کرده و هر گونه معاملات آنها در آمریکا یا با نهادهای آمریکایی را ممنوع می کند. تحریم‌های انگلیس، دارایی این افراد در انگلیس را مسدود و سفر آنها به این کشور را ممنوع کرده است. هنوز معلوم نیست که آیا این هفت نفر، دارایی‌هایی در آمریکا یا انگلیس دارند. این تحریم‌ها تا حد زیادی نمادین به حساب می‌آیند زیرا روسیه هم اکنون تحت تحریم‌های گسترده‌ای قرار دارد و هکرهای روسیه معمولا از آمریکا یا انگلیس، دوری می کنند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، کیفرخواستی علیه یکی از این هفت نفر در دادگاه منطقه ای نیوجرسی آمریکا اعلام شد. وی به عنوان یکی از اعضای ارشد گروه تریک بات توصیف شده و به ارتکاب کلاهبرداری بانکی پیش از مشارکت در این گروه، متهم شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.