تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

February 15, 2023
11:39 چهارشنبه، 26ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143139

آپدیت iOS 16.3.1 به‌همراه رفع یک آسیب‌پذیری روز صفر منتشر شد

اپل امروز به‌روزرسانی جدیدی را برای iOS 16.3.1 منتشر کرد که اصلاحات مختلفی ازجمله حل مشکل موتور WebKit را به‌همراه دارد.
اپل آپدیت iOS 16.3.1 را برای کاربران آیفون منتشر کرد. این به‌روزرسانی حدود دو هفته پس از انتشار iOS 16.3 عرضه شده است و یک آسیب‌پذیری خطرناک روز صفر را در موتور مرورگر WebKit برطرف می‌کند. این مشکل ظاهراً در دنیای واقعی مورد سوءاستفاده قرار گرفته بود.
 
براساس یادداشت انتشار اپل، iOS 16.3.1 شامل چندین رفع باگ، حل مشکل آی‌کلود، اصلاح عملکرد درخواست‌های سیری از Find My و بهینه‌سازی Crash Detection است. در بخش آی‌کلود، این به‌روزرسانی مشکلی را حل می‌کند که اجازه نمی‌داد کاربران بتوانند گزینه پشتیبان‌گیری خودکار آی‌کلود را فعال کنند.
 
در بخش Crash Detection هم احتمالاً باید شاهد رفع مشکلات مربوط به تشخیص نادرست تصادف در پیست‌های اسکی یا شهربازی‌ها باشیم. پیش‌تر گزارش‌هایی درباره ارسال اشتباه درخواست کمک توسط آیفون در این مکان‌ها منتشر شده بود.
 
رفع آسیب‌پذیری خطرناک روز صفر iOS
اپل همچنین در صفحه به‌روزرسانی‌های امنیتی خود اشاره می‌کند که آسیب‌پذیری خطرناک WebKit را برطرف کرده است. این شرکت می‌گوید یک محقق ناشناس گزارش این آسیب‌پذیری را به آن‌ها اعلام کرد و حالا این شرکت با کمک Citizen Lab این مشکل را رفع کرده است. Citizen Lab یک گروه تحقیقات حقوق دیجیتال در دانشگاه تورنتو است.
 
موتور WebKit که موتور مرورگر پیش‌فرض اپل در آیفون است، در گذشته بارها مورد حمله هکرها قرار گرفته؛ چرا که دسترسی به آن می‌تواند دسترسی به سایر داده‌های دستگاه را ممکن کند. بااین‌حال، حالا به‌نظر می‌رسد که شرکت‌ها درحال توسعه موتورهای مرورگر اختصاصی خود در iOS هستند.
 
افزون بر همه این بهینه‌سازی‌ها، کاربران گزارش می‌دهند که iOS 16.3.1 باعث بروز مشکلاتی در اپلیکیشن گوگل فوتوز می‌شود. کاربران می‌گویند پس از نصب این آپدیت، اپلیکیشن به‌محض بازشدن، کرش می‌کند و دوباره بسته می‌شود. بنابراین اگر به این برنامه نیاز دارید، شاید بهتر باشد که فعلاً این به‌روزرسانی را نصب نکنید. درحال‌حاضر مشخص نیست که رفع این مشکل به آپدیت اپلیکیشن گوگل فوتوز نیاز دارد یا با یک تغییر در سمت سرور قابل حل است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.