تلفن همراه

گجت

February 24, 2023
14:56 جمعه، 5ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143381

تیم کوک رویای استیو جابز را درباره اپل واچ به واقعیت تبدیل می‌کند؟

استیو جابز پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ای برای سیستم نظارت غیرتهاجمی بر قند خون آغاز کرد که احتمالا در آینده‌ای نزدیک به درون اپل واچ راه پیدا می‌کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل به «پیشرفت قابل‌توجه» در فرایند توسعه‌ی سیستم نظارت غیرتهاجمی بر قند خون دست پیدا کرده است. این قابلیت که در آینده به اپل واچ اضافه می‌شود، به بیماران دیابتی و سایر افراد امکان می‌دهد بدون نیاز به آزمایش خون از طریق سرنگ، روی سطح قند خون نظارت کنند.
 
اپل به‌منظور تخمین میزان قند بدون استفاده از نمونه‌ی خون، در حال تولید یک تراشه‌ی فوتونیک سیلیکونی است که از تکنیک بیناب‌نمایی نوری استفاده می‌کند. در این روش، نور از لیزر به زیر پوست ساطع می‌شود تا بتوان غلظت قند موجود در بدن را اندازه گرفت.
 
بلومبرگ می‌گوید فناوری جدید اپل در مرحله‌ی «اثبات مفهوم» به سر می‌برد و قابل‌اتکا است، اما باید سیستم مبتنی‌بر این فناوری به حدی کوچک شود که بتوان آن را وارد گجتی پوشیدنی مثل ساعت هوشمند کرد. گفته می‌شود دستگاه آزمایشی فعلی اپل ابعادی در حد و اندازه‌ی آیفون دارد و می‌توان آن را به بازوی بیمار متصل کرد. نسخه‌ی قبلی به حدی بزرگ بود که بیمار می‌بایست آن را روی میز می‌گذاشت.
 
منابع آگاه می‌گویند TSMC، غول تایوانی صنعت نیمه‌هادی، پردازنده‌ی اصلی‌ استفاده‌شده در دستگاه آزمایشی اپل را تولید کرده است. اپل پیش‌تر برای تولید حسگرها و تراشه‌های مرتبط‌به نظارت روی قند خون با شرکت Rockley Photonics همکاری می‌کرد.
 
Rockley Photonics در سال ۲۰۲۱ حسگری دیجیتالی به‌نمایش گذاشت که می‌توانست دمای بدن، فشار خون، قند خون، هیدراتاسیون، الکل، لاکتات و موارد دیگر را اندازه بگیرد. Rockley Photonics در آن زمان صراحتاً گفت که اپل بزرگ‌ترین مشتری‌اش است، اما تولیدکننده‌ی اپل واچ در نهایت به رابطه‌ی تجاری‌اش با این شرکت پایان داد.
 
بلومبرگ می‌گوید صدها نفر از مهندسان اپل در تیم XDG روی پروژه‌ی موردبحث کار می‌کنند، اما هنوز سال‌ها تا روی کار آمدن سیستم نظارت بر قند خون فاصله داریم. به گفته‌ی منابع آگاه، XDG محرمانه‌ترین تیم اپل است. این شرکت تاکنون صدها میلیون دلار بودجه به پروژه‌ی یادشده اختصاص داده است.
 
اپل در ابتدا در سال ۲۰۱۰ (دوران رهبری استیو جابز) پس از تصاحب شرکت RareLight شروع به کار روی سیستم نظارت بر قند خون کرد. این شرکت سال‌ها است استارتاپی پوششی به نام Avolante Health LLC بنیان‌گذاری کرده تا دستاوردهای پزشکی‌اش را در سکوت خبری کامل پیش ببرد. این استارتاپ در نهایت به بخشی از تیم XDG تبدیل شد.
 
اپل در دهه‌ی اخیر کارآزمایی انسانی سیستم نظارت غیرتهاجمی بر قند خون را انجام داده است. اپل از گروهی از افرادی که به پیش‌دیابت و دیابت نوع دو مبتلا بوده‌اند استفاده کرده است. همچنین برخی از شرکت‌کنندگان در آزمایش‌های اپل افراد سالم بوده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.