5G, 6G, vRAN, OpenRAN

باندپهن

باندپهن سیار

تلفن همراه

فناوری

گوشی

مخابرات فضایی

February 25, 2023
22:28 شنبه، 6ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143421

سامسونگ از سیستم ارتباط ماهواره‌ای دوطرفه 5G NTN برای گوشی‌های هوشمند رونمایی کرد

شبکه 5G غیر زمینی سامسونگ می‌تواند اینترنت ماهواره‌ای در کنار امکان برقراری تماس و ارسال پیامک را در اختیار دارندگان محصولات این شرکت قرار دهد.
 
0-35-910x600.jpg
 
سامسونگ از مودم 5G NTN (شبکه 5G غیر زمینی) رونمایی کرد که به موجب آن گوشی‌های هوشمند می‌توانند به ماهواره متصل شوند.
 
این فناوری نیازی به دکل‌های مخابراتی ندارد و ظاهراً به‌زودی قرار است همراه با تراشه‌های اگزینوس، اینترنت ماهواره‌ای را در دسترس کاربران موبایل قرار دهد.
 
پس از معرفی قابلیت اتصال ماهواره‌ای در آیفون 14 توسط اپل، بسیاری از شرکت‌ها به سوی این فناوری حرکت کردند و کاملاً قابل انتظار بود که سامسونگ هم در میان آن‌ها قرار داشته باشد. البته اغلب رقبای اپل، سعی دارند کاربرد این قابلیت را گسترش دهند و آن را تنها محدود به مواقع اضطراری نکنند. در همین راستا سامسونگ از ویژگی 5G NTN (شبکه 5G غیر زمینی) رونمایی کرده است که می‌تواند ارتباط بین ماهواره‌ها و گوشی‌های هوشمند این شرکت را امکان‌پذیر کند.
 
اینترنت ماهواره‌ای سامسونگ چگونه کار می‌کند؟
سامسونگ با توسعه این شبکه قصد دارد تا حتی در نواحی خارج از پوشش دکل‌های مخابراتی نیز دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را برای کاربران خود ممکن کند. کاربران به لطف ویژگی مذکور نه‌تنها می‌توانند از خدمات آنلاین بهره بگیرند؛ بلکه به تماس و پیامک هم دسترسی خواهند داشت. بدیهی است که چنین قابلیتی در شرایط بحرانی هم می‌تواند به کمک افراد بشتابد. ناگفته نماند که جهت بهره‌مندی از شبکه 5G NTN به مودم‌های اختصاصی آن نیاز است؛ در نتیجه بعید به نظر می‌رسد که شاهد فعال شدن آن روی محصولات قدیمی‌تر این شرکت باشیم.
 
1-89.jpg
 
از دیگر زمینه‌های کاربردی شبکه 5G غیر زمینی سامسونگ می‌توان به برقراری اتصال برای خودروهای پرنده و هواپیماهای بدون سرنشین اشاره کرد. این شبکه از استاندارد 3GPP Release 17 پشتیبانی می‌کند؛ در نتیجه با تجهیزات مخابراتی فعلی که توسط سایر شرکت‌ها، تولیدکنندگان تراشه و اپراتورهای موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند، سازگار خواهد بود.
 
سامسونگ از طریق مودم اگزینوس 5300 5G فناوری مودم 5G NTN را با ماهواره‌های مدار پایینی زمین آزمایش کرده است. طبق ادعای این شرکت، پتانسیل استریم ویدئو با کیفیت بالا توسط شبکه مذکور در آینده وجود دارد. ناگفته نماند که انتظار می‌رفت سامسونگ چنین قابلیتی را همراه با سری گلکسی S23 معرفی نماید؛ اما به نظر می‌رسد باید منتظر حضور آن در نسل بعدی کهکشانی‌ها باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.