فناوری اطلاعات

February 26, 2023
15:02 یکشنبه، 7ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143450

چاپ ‌۳‌ بُعدی کامپوزیت مشابه استخوان با استفاده از باکتری

چاپ سه‌بعدی با استفاده از باکتری، به تولید ماده مرکبی مشابه استخوان انجامیده است که کاربردهای متعددی دارد.
 
به گزارش آی‌او، محققان دانشگاه فنی لوزان(EPFL) روشی را برای چاپ سه‌بعدی با جوهر ساخته‌ شده از باکتری‌های تولید کننده کربنات کلسیم ابداع کرده‌اند. این ماده مرکب چاپ شده زیستی، مستحکم، سبک وزن و سازگار با محیط زیست است.
 
مواد مرکب زیستی قوی موجود در طبیعت سبک، مستحکم، متخلخل و سخت هستند. به عنوان مثال می‌توان به صدف یا استخوان اشاره کرد. تولید چنین موادی در محیط آزمایشگاهی بسیار دشوار است. بنابراین، محققان دانشگاه فنی لوزان راه حلی از طبیعت را انتخاب کردند و آن استفاده از باکتری باسیلوس پاستوری (sporosarcina pasteurii) است.
 
جوهر باکتریایی
جوهر باکتریایی(BactoInk) با قرار دادن این باکتری‌ها در معرض محلول حاوی اوره کار می‌کند که باعث ایجاد فرآیند معدنی‌سازی می‌شود. این فرآیند کربنات کلسیم (CaCO۳) تولید می‌کند. با این کار، تقریبا هر شکل قابل تصوری را می‌توان چاپ کرد، پس از آن پخت از طریق فرآیند کانی‌سازی چندین روز دیگر طول می‌کشد.
 
استر امستاد(Esther Amstad)، رئیس آزمایشگاه مواد نرم در دانشگاه فنی لوزان، توضیح می‌دهد که به هیچ وجه هر ماده‌ای برای چاپ سه بعدی مناسب نیست. این به این دلیل است که جوهر باید مایع باشد. چاپ سه بعدی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که ماده به اندازه کافی مایع باشد تا از طریق نازل چاپ سه‌بعدی خارج شود و سپس بدون تغییر سفت شود.
 
پیش از این، بسیاری از ساختارها اغلب خیلی نرم یا منقبض شده بودند. این کوچک شدن باعث ایجاد ترک و از بین رفتن شکل می‌شود و بنابراین نامطلوب است. از آنجایی که این باکتری‌ها فرآیندی از معدنی شدن را آغاز می‌کنند که به آرامی در طی چند روز بهبود می‌یابد، این مشکلات وجود ندارد. برای اطمینان از اینکه محصول نهایی حاوی باکتری نیست، در پایان فرآیند محصول با اتانول شستشو داده می‌شود.
 
مرمت آثار هنری و تولید مرجان مصنوعی
یکی از کاربردهای آن در مرمت آثار هنری نهفته است. از آنجایی که امکان تزریق این ماده در قالب وجود دارد، می‌توانید ترک های گلدان را با آن بپوشانید. همچنین می‌توان با استفاده از آن مرجان مصنوعی ساخت که می‌تواند به بازسازی صخره‌های مرجانی کمک کند. علاوه بر این، این ماده شبیه به استخوان است و کاربردهای زیست پزشکی را نیز ممکن می‌سازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.