تحلیل بازار

تلفن همراه

فناوری

February 28, 2023
10:04 سه شنبه، 9ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143527

با MWC2023/ نسل چهارم مختص مصرف‌کنندگان بود و 5G متعلق به کسب و کارهاست

ICTna.ir: شرکت HPE در کنگره جهانی تلفن همراه از خرید شرکت ایتالیایی فناوری شبکه تلفن همراه Athonet خبر داد و آن را اقدامی برای پیشروی در بازار اختصاصی 5G توصیف کرد.

GSMA HPE.jpeg

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ریچارد باند، مدیر راهکارهای پیشرو هسته موبایل و 5G شرکت HPE در این باره گفت:‌ بدیهی است که ما توانایی رشد و صنعتی شدن را داریم اما آنها نداشتند. نکته کلیدی این است چیزی را بردارید که واقعا خوب است، واقعا قدرتمند است و فقط به انجام آن سرعت ببخشید.

ریچارد باند با بیان اینکه این ادغام اجتناب‌ناپذیر است، افزود: گرایش HPE به بازار خصوصی 5G نشان‌دهنده این است که چگونه فناوری بزرگ یا صنعت فناوری گسترده‌تر به‌طور فزاینده‌ای با بخش مخابراتی در هم تنیده می‌شود.

او معتقد است: همه بخش‌های نسل چهارم تلفن همراه روی مصرف‌کننده متمرکز بود و بخش بزرگی از ارزش آن در خارج از صنعت مخابرات وجود داشت اما 5G کاملا متعلق به کسب و کارها و سازمان‌ها است و سوال اصلی این است که صنعت ارتباطات چگونه می‌تواند این بازار را در اختیار بگیرد.

باند گفت: من کاملا معتقدم که فناوری 5G متحول‌کننده خواهد بود و از همین روی شرکت‌های بزرگ فناوری و مخابراتی باید گرد هم آیند زیرا فناوری 5G حتی بیش از آنچه تاکنون بوده، در زندگی ما فراگیر خواهد شد. اما سوال اینجاست که نقش شرکت‌های مخابراتی در این بازار چیست.  برخی شرکت‌های مخابراتی بسیار تهاجمی عمل می‌کنند و متوجه می‌شوند باید فراتر از قابلیت‌های افقی بازار حرکت کنند زیرا ارزش واقعی زمانی ایجاد می‌شود که ارتباطات را با چیزهای دیگر ترکیب کنید.

به گفته او، کسب و کارها باید ارتباطات را با سایر قابلیت‌های خود ترکیب کنند. بنابراین، به اپراتورهای مخابراتی بستگی دارد که چه نقشی را برای خود در نظر بگیرند که آیا فقط می‌خواهند ارتباطات را تامین کنند و شخص دیگری از این زیرساخت بهره‌برداری کند یا نقش فعال تری داشته باشند. تنها سوال این است که بازیگران مختلف در نهایت چه نقشی در این بازار خواهند داشت.

رویکرد HPE به 5G به وضوح کسب و کار محور است اما وقتی از باند پرسیده شد که آیا واقعا کاربردهای ملموسی از 5G برای مصرف‌کنندگان وجود دارد یا خبر، او توضیح داد: فکر می‌کنم پاسخ شفاف و مستقیم نه نیست. من فکر می‌کنم امروزه 5G برای مصرف‌کنندگان، بیشتر از یک اینترنت سریع‌تر باشد اما واقعا به آن نیاز ندارید زیرا همین الان هم می‌توانید تقریبا روی تلفن همراه خود ویدیوهای 4K را تماشا کنید. اما فقط راهی برای ترغیب شما به استفاده از 5G وجود دارد. بنابراین من فکر نمی‌کنم این نسل از فناوری تلفن همراه، نوآوری زیادی برای مصرف‌کنندگان داشته باشد.

باند درباره سوال مهم دیگری درخصوص اینکه چه کسی درحال حاضر از 5G درآمد کسب می‌کند، گفت: قطعا افرادی که RAN را به اپراتورهای مخابراتی فروختند، درآمد کسب کرده‌اند. اما من فکر می کنم این مبارزه واقعی است. به همین دلیل است که شما شاهد کاهش سرعت استقرار شبکه‌های 5G مستقل بوده‌اید. به نظر من یک نگرانی واقعی در این باره وجود دارد و باز هم تاکید می‌کنم که کسب و کارها کلید درآمدزایی از فناوری 5G هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.