اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 28, 2023
10:07 سه شنبه، 9ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143528

مقصران کاهش سرعت اینترنت در ایران چه کسانی هستند؟

با پیشرفت و گسترش روزافزون فناوری، استفاده و نیاز مردم به اینترنت هم افزایش پیدا کرده است به گونه ای که کندی یا اختلال در این شبکه حتی برای کوتاه مدت هم می‌تواند نارضایتی کاربران را به دنبال داشته باشد.
 
اینترنت عبارت است مجموعه‌ای بزرگ از شبکه‌های کامپیوتری که توسط خطوط تلفن به یکدیگر وصل می‌شوند و این امکان را برای شرکت‌ها، سازمان‌ها، دولت‌ها، مدارس و حتی اشخاص بوجود آورده است تا اطلاعات خود را با سایر کاربران و استفاده کنندگان مبادله و مورد بهره‌برداری قرار دهند. اما برای این امکان سرعت بالای اینترنت بسیار مهم است و کندی و اختلال در آن نارضایتی کاربران را به دنبال دارد.
 
در ایران هم گاهی اختلال و کندی در سرعت اینترنت به دلایل مختلف رخ می دهد که هر دفعه علت آن هم اعلام می‌شود. از اواخر شهریورماه که دسترسی به برخی پلتفرم‌های خارجی محدود شد، کاربران ایرانی از کندی سرعت اینترنت هم گلایه داشتند؛ اگرچه بارها از سوی مسئولان اعلام شد که پهنای باند کاهش پیدا نکرده و این موضوع به صورت مستمر رصد می‌شود.‌
 
در این میان برخی از کاربران علی رغم توصیه کارشناسان و حتی وزیر ارتباطات، مبنی بر عدم استفاده از فیلترشکن یا وی پی ان، از آن استفاده می‌کنند.
 
درواقع تقریبا از همان زمان که اینترنت به ایران وارد شد و گسترش یافت، موضوع فیلترینگ با هدف جلوگیری از دسترسی کاربران به وبگاه‌های مغایر با قوانین و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر رواج VPN و فیلترشکن‌ نیز مطرح شد، اما این موضوع زمانی شکل جدی‌تری به خود گرفت که شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی مانند فیس‌بوک، یوتیوب و توییتر فیلتر شدند.
 
برخی فیلترشکن‌ها یا همان مجموعه‌هایی از روش‌ها و نرم‌افزارهای مختلف که برای عبور از فیلتر از آن استفاده می‌شود کاربرد امنیتی هم دارند، یعنی با عوض‌کردن آی‌پی آدرس فرد موردنظر، جلوی هک شدن را می‌گیرند اما از طرفی بعضی از نرم‌افزارهایی که در قالب فیلترشکن عرضه می‌شوند، بدافزارهایی هستند که توسط مجرمان سایبری و جهت سوءاستفاده از کاربران ارائه شده‌اند.
 
از سوی دیگر در کنار اینکه استفاده از فیلترشکن می تواند سبب سهولت در دسترسی به سایت یا شبکه های اجتماعی فیلترشده باشد، آسیب‌هایی را هم می تواند به دنبال داشته باشد و راه رخنه هکرها به گوشی مردم را تسهیل کند و کاهش سرعت اینترنت را به دنبال داشته باشد، براین اساس از سوی کارشناسان، توصیه می شود تاجایی که می شود نباید از وی پی ان استفاده کرد.
 
بنابراین یکی از دلایل کندی سرعت اینترنت، استفاده از فیلترشکن اعلام شده، مسئله ای که چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به آن اشاره کرد و گفت بخشی از تجربه کاربری نامناسب هموطنان در استفاده از اینترنت مربوط به روشن کردن فیلترشکن‌هاست که باعث کاهش سرعت و حتی ایجاد اختلال در استفاده از خدمات داخلی می شود.
 
اما مسئله دیگری که می تواند دلیل کندی سرعت اینترت باشد حمله‌های سایبری است. طی هفته های گذشته چندین بار اختلال موقت در اینترنت و حتی قطع کامل اینترنت برای دقایقی رخ داد که پس از آن اعلام شد بررسی‌ها حاکی از آن بود که حمله سنگین سایبری اتفاق افتاده که سبب کاهش و افت ترافیک شد و به سرعت هم بر طرف شد.
 
باوجود همه این موارد گفته شده مسئولان تاکید دارند تمام تلاششان این است که یک شبکه پر سرعت، با کیفیت و امن را برای استفاده همه مردم فراهم کنند و در این زمینه هم اقدامات مهمی را از جمله فیبر نوری و تحت پوشش قرار گرفتن خانه ها در حال انجام است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.