February 28, 2023
16:30 سه شنبه، 9ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143564

جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی کار انسانی در برخی شرکت‌ها

به‌نظر می‌رسد تهدیدات هوش مصنوعی برای جایگزینی با برخی مشاغل، وارد مرحله‌ی جدیدی شده است.
ظاهراً جایگزین شدن هوش مصنوعی به‌جای نیروی کار انسانی در برخی مشاغل درحال رخ داده است و تعدادی از رؤسای شرکت‌ها از این اقدام خود ابراز خرسندی کرده‌اند.
 
با موفقیت ChatGPT، ارتباط کارکنان انسانی از نویسندگان گرفته تا کدنویس‌ها، درمعرض خطر قرار گرفته‌اند و به‌نظر می‌رسد این موضوع جدی است.
 
نظرسنجی ResumeBuilder.com از ۱۰۰۰ مدیر تجاری که از ChatGPT استفاده می‌کنند یا قصد استفاده از آن را دارد نشان می‌دهد ۴۹ درصد آن‌ها در شرکت‌های خود از پتانسیل‌های چت‌بات مذکور بهره می‌برند. ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی می‌گویند فرایند جایگزینی هوش مصنوعی به‌جای برخی از نیروی کار انسانی خود را از مدتی قبل آغاز کرده‌اند.
 
استیسی هالر، مشاور شغلی ResumeBuilder.com با انتشار بیانیه‌ای گفت:
 
همان‌طور که فناوری طی چند دهه‌ی گذشته تکامل یافته است و در برخی مشاغل شاهد جایگزین‌ شدن تکنولوژی با کارگران بوده‌ایم، ChatGPT نیز می‌تواند روی برخی شغل‌ها تأثیر داشته باشد.
– استیسی هالر
نتایج نظرسنجی ResumeBuilder.com نشان می‌دهد کارفرمایان با ChatGPT به‌دنبال سازده‌سازی برخی مسئولیت‌های شغلی هستند. نکته‌ی جالب درمورد نظرسنجی مذکور این است که پاسخ‌دهندگان براساس سؤالی درمورد اینکه آیا شرکت‌های آن‌ها قبلاً در زمینه‌های مختلف از ChatGPT استفاده کرده‌اند یا خیر، انتخاب شدند.
 
به گزارش فیوچریسم، یک‌چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ResumeBuilder.com اعلام کردند از مدتی قبل، هوش مصنوعی را جایگزین برخی نیروی کار انسانی خود کرده‌اند و ۹۳ درصد از آن‌ها می‌گویند از این فناوری بیشتر استفاده خواهند کرد؛ این مورد نشان‌دهنده‌ی آینده‌ای عجیب خواهد بود که انتظار می‌رود با گسترش بیشتر فناوری هوش مصنوعی رخ دهد.
 
به‌نظر می‌رسد در آینده همچنان شاهد اخراج‌های بیشتر نیروی کار انسانی در شرکت‌های مختلف خواهیم بود. ۶۳ درصد از مدیران کسب‌وکارها اعتقاد دارند یکپارچه‌سازی ChatGPT احتمالاً منجر به اخراج کارکنان آن‌ها خواهد شد.
 
نظرسنجی ResumeBuilder.com نشان می‌دهد ۶۶ شرکت‌هایی که تا کنون از ChatGPT استفاده کرده‌اند از این چت‌بات برای نوشتن کد بهره گرفته‌اند. ۵۸ درصد از کسب‌وکارها از هوش مصنوعی برای کپی‌نویسی و تولید محتوا، ۵۷ درصد برای پشتیبانی از مشتریان و ۵۲ درصد برای خلاصه‌سازی جلسه‌ها و اسناد استفاده کرده‌اند.
 
رؤسای شرکت‌ها تحت‌تأثیر عملکردها و قابلیت‌های ChatGPT قرار گرفته‌اند و ۵۵ درصد از آن‌ها می‌گویند کیفیت کار این چت‌بات عالی است.
 
صرف‌نظر از تبلیغات گسترده‌ی پیرامون ChatGPT و سایر ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی، واضح به‌نظر می‌رسد که نمی‌توان به واقعی بودن چت‌بات‌ها اعتماد کرد و نمونه‌ی بارز آن را در مقالات تولید شده با هوش مصنوعی در CNET و رسانه‌های دیگر مشاهده کرده‌ایم.
 
حتی سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI می‌گوید ChatGPT محصولی وحشتناک است و نباید برای انجام هر کار مهمی به آن اعتماد کرد.
 
اگر نتایج نظرسنجی ResumeBuilder.com نشان‌دهنده‌ی واقعیت موجود میان شرکت‌ها باشد، به‌نظر می‌رسد رهبران کسب‌وکارها اهمیت زیادی به قابل‌ اعتماد نبودن ChatGPT نمی‌دهند و بیشتر روی صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها تمرکز دارند؛ عواملی که شاید منجر به کاهش کیفیت کاری آن‌ها شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.