باندپهن

باندپهن ثابت

February 28, 2023
16:32 سه شنبه، 9ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143565

شرکت مخابرات: رشد ۱۲ برابری هزینه‌ها در برابر عدم افزایش درآمد، باعث کندی رشد شده است

سلطانی با اشاره به اینکه هزینه‌های مخابرات طی این 10 سال 14.35 درصد افزایش داشته بر کاهش 1200 میلیارد تومانی درآمد تاکید کرد.
«مجید سلطانی»، مدیرعامل مخابرات در نشست خبری شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه هزینه‌های شرکت مخابرات ایران حداقل 12 برابر شده گفت این در حالی است که درآمد شرکت مخابرات افزایش پیدا نکرده است. به گفته سلطانی اثر درآمدی تعرفه برای توسعه شبکه به صفر رسیده است.
 
سلطانی در این نشست خبری با توضیح درباره اثرات تغییر تعرفه در میزان درآمد مخابرات در جمع خبرنگاران، گفت: «در سال 1390 حدود 2 هزار 600 میلیارد تومان در سال درآمد شرکت از مکالمات صوتی بوده است. سال 1400 این درآمد به 1472 میلیارد رسیده و این به معنی کاهش حدود 1200 میلیارد تومانی در بحث درآمدی است.»
 
او با اشاره به اینکه مشترکین مخابرات در سال 1390، حدود 4 تا 5 میلیون نفر بودند و در سال 1400 حدود 30 میلیون نفر، گفت: «این به معنی توسعه شبکه در این 10 سال و افزایش تعداد مشترکین مخابرات است.»
 
سلطانی دلیل کاهش درآمد مخابرات را در راستای مصوبات مجلس و دولت، توصیف کرد و گفت: «ما در این راستا مجبور به اقداماتی همچون همسان‌سازی شدیم. بنا بود وضعیت درآمدی ما جبران شود که نشد.»
 
مدیرعامل مخابرات با توضیح درباره روند هزینه‌های مخابرات گفت: «یکی از جریان‌های مشخص کننده جریان هزینه در ایران تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و سازمان آمار است. علاوه بر این هر ساله شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران را تصویب می‌کند که طی این 10 سال هم محاسبه و اجرا شد. همچنین بحث افزایش هزینه‌های ارزی – ریالی و ارزی هم به افزایش هزینه‌ها منجر می‌شود.»
 
او با اشاره به تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، گفت: «هزینه‌های مخابرات طی این 10 سال 14.35 درصد افزایش داشته است. این هزینه‌ها بر اساس اعلام مرکز آمار 14.51 صدم و بر اساس میزان افزایش حداقل حقوق 12.65 درصد افزایش، نرخ ارز حدود 31.9 درصد افزایش داشته که با توجه به هزینه‌های ریالی – ارزی، هزینه‌های مخابرات در این 10 سال حدود 22 برابر شده است.»
 
سلطانی به کاهش 1200 میلیارد تومانی درآمد مخابرات در مقابل حداقل افزایش هزینه 12 برابری اشاره کرد و گفت: «با دقت به کمترین افزایش هزینه که 12 برابر است، اگر بخواهیم به ازای هر مشترک هزینه‌های خود را محاسبه کنیم، با توجه به حفظ درآمد سال 1390 هر خط 94800 تومان باید بر هزینه‌ها اضافه می‌شد که ما حفظ شرایط کنیم.»
 
مدیرعامل مخابرات با اشاره به اینکه در سال 1401 بعد از سه سال دوندگی بحث حداقل هزینه نگهداری خط تلفن مطرح شد، گفت: «آنچه در شورای رقابت هم طرح شد، بحث حداقل هزینه نگهداری خط تلفن است. عددی که در کمیسیون مقررات به طور میانگین تصویب شد 14.800 تومان بود و آنچه بعدا ستاد تصویب کرد میانگی 9 هزار تومان بود که این عدد میانگین اجرایی شد.»
 
سلطانی با بیان اینکه حدود 10 هزار سوئیچ شبکه تلفنی در کل کشور در حال کار است به ارائه سرویس شبانه‌روزی این سویس‌ اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر در دنیا بر اساس مکالمات هزینه دریافت نمی‌کنند. به هر حال هزینه نگهداری وجود دارد و این هزینه ثابت باید انجام شود.»
 
به گفته او به دنبال افزایش تعرفه، درآمد شرکت مخابرات 200 میلیارد تومان افزایش یافت، اما از طرفی افزایش حقوق 250 میلیاردی در ماه به‌وجود آمد که به‌این‌خاطر اثر درآمدی تعرفه برای توسعه به صفر رسیده است.
 
ارتباط استفاده از VPN با سرعت اتمام بسته اینترنت
مدیرعامل شرکت مخابرات با توضیح درباره سرعت به پایان رسیدن بسته‌های اینترنت، گفت: «ما دو نوع ترافیک داخلی و بین‌المللی داریم و حجم بسته با توجه به میزان مصرف کاربر به پایان می‌رسد.»
 
در ادامه توضیحات او داوود زارعیان، معاون تجاری  شرکت مخابرات با اعلام اینکه کاربران باید مدیریت مصرف داشته باشند تاکید کرد هیچ گونه کم‌فروشی درباره این موضوع از سوی مخابرات وجود ندارد.
 
زارعیان با اشاره به بررسی روند ترافیک، گفت: «این موضوع تا حدودی به استفاده از VPN هم مربوط می‌شود. تعداد بسته‌های اضافی که در اردیبهشت ماه سال جاری به مشترکین فروخته شده حدود 800 هزار مورد بوده است. این در حالی است که در آبان‌ماه به تعداد 173 هزار بسته افزایش پیدا کرده و حالا در بهمن ماه سال جاری به 350 هزار بسته رسیده است.»
 
او با اشاره به اجرای سیاست‌های فیلترینگ از شهریور ماه تاکنون، گفت: «کنترل شبکه بیانگر آن است که بسته‌ها درست مصرف می‌شود و فیلترینگ بر این موضوع اثر داشته است.»
 
مخابرات: شرکت‌های پرداخت تا 3 روز قبض را به حساب مخابرات واریز نمی‌کنند
زارعیان با توضیح درباره تاریخ صدور صورتحساب مشترکان شرکت مخابرات تاکید کرد که صورتحساب یک صورت ماهانه است و زمان آن از ماه گذشته 25ام تا 25ام ماه بعد تنظیم شده است. از همین رو اگر مشترکی قبل از 30ام هر ماه هزینه خود را پرداخت کند، بستانکار خواهد شد.
 
معاون تجاری  شرکت مخابرات در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا مشترکان بعد از پرداخت قبض خود همچنان پیامک بدهکاری دریافت می‌کنند، گفت: «با تغییراتی که در سامانه و صورتحساب ایجاد شد مختصر تاخیری بین زمان آماده‌سازی صورتحساب و ارسال آن وجود دارد.»
 
او با اشاره به تعداد زیاد مشترکین مخابرات، گفت: «اگر بعد از بسته شدن صورتحساب در فاصله 12 ساعت که صورتحساب بسته شده، فقط یک درصد از مشترکین هزینه خود را بپردازند حدود 300 تا 200 هزار مشترک هزینه خود را پرداخت کرده‌اند. ما در تلاشیم این فاصله زمانی در با توسعه بخش IT خود از بین ببریم.»
 
به گفته زارعیان متاسفانه برخی شرکت‌های پرداخت زمانی که مشترک پول را واریز می‌کند، پول بلافاصله به مخابرات واریز نمی‌شود و گاهی 2 تا 3 روز وقفه وجود دارد: «همین موضوع منجر به تداخل می‌شود. از همین رو ما به واسطه یکی از شرکت‌های خود این موضوع را ساماندهی می‌کنیم تا روندی مثل مخابرات من و 2000 ایجاد شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.