تلفن همراه

فناوری

March 7, 2023
13:50 سه شنبه، 16ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143752

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند صنعت گوشی‌های هوشمند را در 5 سال آینده متحول کند؟

هوش مصنوعی می‌تواند با حضور در بخش‌هایی مانند دوربین و عمر باتری، باعث پیشرفت گسترده صنعت موبایل شود.
 
هوش مصنوعی درحال متحول‌کردن بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر است و مسلماً گوشی‌های هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما هوش مصنوعی چگونه می‌تواند این گجت‌های کاربردی و دوست‌داشتنی را متحول کند؟
 
در این مطلب می‌خواهیم به سراغ سه زمینه‌ای برویم که هوش‌ مصنوعی با حضور در آن‌ها می‌تواند صنعت موبایل را در پنج سال آینده متحول کند.
 
عمر و سلامت باتری
باتری یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوشی هوشمند محسوب می‌شود؛ زیرا مشخص می‌کند که تا چه اندازه می‌توانیم از دستگاه خود بدون نیاز به شارژ مجدد استفاده کنیم. بااین‌حال، عملکرد باتری می‌تواند در طول زمان بنابر دلایل مختلفی ازجمله دما، چرخه شارژ و الگوهای استفاده ضعیف شود. هرچند نمی‌توان نحوه استفاده از گوشی‌های هوشمند را تغییر داد، اما می‌توان با هوش مصنوعی در نحوه کنترل باتری و شارژ گوشی تغییر ایجاد کرد!
 
هوش مصنوعی می‌تواند با پیش‌بینی عمر مفید باتری، بهینه‌سازی تنظیمات آن براساس رفتار کاربر و کاهش مصرف انرژی با مدیریت فرایندهای پس‌زمینه، به بهبود عمر باتری کمک کند؛ مانند ویژگی شارژ تطبیقی ارائه‌شده توسط شیائومی یا ویژگی حفاظت هوشمند که توسط اوپو و وان پلاس در استاندارد SuperVOOC وجود دارد.
 
این تکنیک‌های هوش مصنوعی می‌توانند به‌طور بالقوه استقامت باتری گوشی‌ها را تا 30 درصد افزایش دهند، سلامت باتری موبایل را تا 40 درصد بیشتر کرده و به‌طور کلی در هزینه‌های مربوط به انرژی کاربران صرفه‌جویی کنند.
 
دستیار صوتی
دستیار صوتی یک راه آسان برای تعامل با گوشی، از طریق زبان طبیعی ارائه می‌کند. دستیارهای صوتی از فناوری‌هایی مانند تشخیص صدا، پردازش زبان طبیعی (NLP) و هوش مصنوعی برای درک دستورات انسان و پاسخ به آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین این فناوری می‌تواند وظایف مختلفی مانند برقراری تماس، ارسال پیام، پخش موسیقی، بررسی آب‌و‌هوا و موارد دیگر را انجام دهد.
 
بااین‌حال، دستیارهای صوتی هنوز با چالش‌هایی مانند دقت، عملکرد محدود و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی مواجه هستند.
 
فناوری‌های جدید هوش مصنوعی می‌توانند دستیارهای صوتی را با استفاده از مدل‌های پیشرفته NLP مانند ChatGPT که می‌توانند پاسخ‌های طبیعی و جذاب‌تری ارائه کنند، بهبود ببخشند. هو‌ش مصنوعی همچنین می‎‌تواند به دستیاران صوتی اجازه دهد که از بازخورد کاربران چیزی یاد بگیرند، با سناریوهای مختلف سازگار شوند و خدمات شخصی‌سازی‌شده‌تری ارائه کنند.
 
دوربین گوشی هوشمند
دوربین بخش مهم دیگر گوشی‌های هوشمند است که مصرف‌کنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. درحال‌حاضر دوربین‌های گوشی‌ها با هوش‌ مصنوعی نتایج خیره‌کننده‌ای را ارائه می‌کنند که باعث می‌شود آن‌ها به رقیب دوربین‌های حرفه‌ای DSLR تبدیل شوند.
 
هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از سیستم تشخیص صحنه باعث بهبود عکس‌های گرفته‌شده توسط موبایل شود. در این روش، هوش مصنوعی به‌صورت خودکار تنظیمات مربوط به عکس را بسته به اینکه سوژه در چه دسته‌ای قرار می‌گیرد و عوامل دیگری مانند شرایط نور، تنظیم می‌کند. همچنین می‌تواند تشخیص اشیا را فعال کند که به دوربین اجازه می‌دهد چهره‌ها را از پس‌زمینه متمایز نماید. علاوه‌براین، هوش‌ مصنوعی می‌تواند کیفیت تصویر را با استفاده از تکنیک‌های عکاسی محاسباتی مانند HDR بهبود ببخشد.
 
درنتیجه، هوش مصنوعی در پنج سال آینده گوشی‌های هوشمند را از بسیاری جهات متحول خواهد کرد. انتظار می‌رود با بهبود عمر باتری، کیفیت دوربین و قابلیت‌های دستیار صوتی، هوش ‌مصنوعی گوشی‌های هوشمند آینده را قدرتمندتر، همه‌کاره‌تر و کاربرپسندتر از همیشه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.