رسانه‌های اجتماعی

March 17, 2023
10:32 جمعه، 26ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143961

دولت آمریکا علیه تیک‌تاک وارد عمل شد

تیک‌تاک به رویترز اعلام کرد دولت بایدن خواسته است مالکان چینی تیک تاک، سهام خود در این اپلیکیشن ویدیویی محبوب را بفروشند یا با ممنوعیت احتمالی در آمریکا روبرو خواهند شد.
 
این تهدید، چشمگیرترین اقدامی است که مقامات دولت و قانونگذاران آمریکایی که نگران افتادن اطلاعات کاربران آمریکایی به دست دولت چین هستند، علیه این شرکت انجام داده‌اند. تیک تاک متعلق به شرکت چینی بایت دنس است و بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در آمریکا دارد.
 
همچنین برای نخستین بار است که تیک تاک در دولت دموکرات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به ممنوعیت احتمالی تهدید می‌شود. دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوریخواه پیشین آمریکا تلاش کرد تیک تاک را در سال ۲۰۲۰ ممنوع کند اما در دادگاه‌های آمریکا شکست خورد.
 
بروک اوروتر، سخنگوی تیک تاک به رویترز گفت: این شرکت اخیرا از کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا که زیر نظر وزارت خزانه‌داری فعالیت دارد، شنیده است که از مالکان چینی این اپلیکیشن  خواسته شده است سهام خود را بفروشند در غیر این صورت، ممکن است با ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی در آمریکا روبرو شوند.
 
روزنامه وال استریت ژورنال نخستین رسانه‌ای بود که این خبر را منتشر کرد.
 
بایت دنس تایید کرد که ۶۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به سرمایه‌گذاران جهانی، ۲۰ درصد متعلق به کارمندان و ۲۰ درصد متعلق به موسسان این اپلیکیشن است.
 
کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا، نهاد امنیت ملی قدرتمندی است که در سال ۲۰۲۰ به اتفاق آرا توصیه کرد بایت دنس، تیک تاک را واگذار کند. تحت فشار دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، تیک تاک در اواخر سال ۲۰۲۰ بدون این که موفقیتی کسب کند، تلاش کرده بود توافقی را با شرکت‌های والمارت و اوراکل برای انتقال دارایی‌های آمریکایی تیک تاک به یک نهاد جدید منعقد  کند.
 
سخنگوی تیک تاک گفت: اگر هدف، حمایت از امنیت ملی است، واگذاری سهام تیک تاک کمکی به حل مشکل نمی کند. تغییر مالکیت هیچ گونه محدودیت جدیدی روی جریان داده یا دسترسی به آن ایجاد نخواهد کرد.
 
شو زی چو، مدیرعامل تیک تاک، قرار است هفته آینده در برابر کنگره آمریکا حاضر شود. معلوم نیست آیا دولت چین با واگذاری سهام تیک تاک، موافقت خواهد کرد. سفارت چین در واشنگتن در این باره، اظهار نظری نکرده است.
 
کاخ سفید ماه گذشته، به آژانس‌های دولتی ۳۰ روز مهلت داد تا مطمئن شوند اپلیکیشن تیک تاک در دستگاه‌ها و سیستم‌های دولت فدرال حذف شده است. بیش از ۳۰ ایالت آمریکا نیز استفاده از تیک تاک در دستگاه‌های متعلق به دولت ایالتی را ممنوع کرده اند. هرگونه ممنوعیت آمریکا با موانع حقوقی جدی و پیامدهای سیاسی احتمالی مواجه خواهد شد زیرا تیک تاک در میان میلیون‌ها جوان آمریکایی محبوب است.
 
تیک تاک و کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا، بیش از دو سال از درباره الزامات امنیت داده سرگرم مذاکره هستند. تیک‌تاک بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای اقدامات امنیتی مربوط به داده کاربران هزینه کرده و ادعاهای مربوط به جاسوسی از کاربران خود را رد کرده است.
 
کاخ سفید هفته گذشته از قانونی پشتیبانی کرد که از سوی ده‌ها سناتور حمایت شده است تا به دولت، اختیارات جدید برای ممنوعیت تیک تاک و سایر فناوری‌های خارجی که تهدیدهایی برای امنیت ملی این کشور ایجاد می کنند، فراهم کند. این قانون می‌تواند به دولت بایدن در صورت به چالش کشیده شدن این ممنوعیت در دادگاه،   قدرت جدیدی فراهم کند.
 
بر اساس گزارش رویترز، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ماه میلادی جاری به لایحه ای رای داد که تیک تاک را هدف قرار داده و به گفته دموکرات‌ها، دولت را ملزم می‌کند تیک تاک و سایر زیرمجموعه‌های بایت دنس را ممنوع کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.