عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
گزارش و گفتگو
یکشنبه، 8 شهریورماه 1388

11:14 AM

August 30, 2009


گفتگو با مدیرعامل لایزر: خوشبین هستیم!

حدود یک ماه قبل، زمانیکه موضوع اختلاف شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های PAP درباره هزینه زوج سیم مسی به موضوع داغ محافل خبری تبدیل شده بود، به همت گروه علمی تحلیلی طیف جلسه‌ای با حضور مدیران سه شرکت PAP و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران برگزار شد که ثمرة آن ارائه پیشنهادی از سوی مهندس فیضی (مدیرعامل شرکت مخابرات ایران) برای حل مشکل و همکاری سازنده مخابرات و شرکت‌های PAP بود. این پیشنهاد از سوی شرکت‌های PAP با استقبال روبه‌رو شد.


برای جویا شدن از نتیجه این جلسه به سراغ یکی از حاضران در جلسه رفتیم. آنچه در ادامه می‌خوانید برگرفته از گفتگوی ماهنامه طیف برق با مهندس تمدن، مدیرعامل شرکت لایزر است.


گفتگو: محمد کشوری - سعید سلیمانی
منبع: طیف برق



· در هم‌اندیشی بررسی چالش‌های ارائه اینترنت پرسرعت در کشور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران برای حل مشکل طرفین پیشنهادی ارائه کرده بودند. در حال حاضر موضوع در چه وضعیتی قرار دارد؟



     


پیشنهادی خوبی از سوی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در هم‌اندیشی گروه طیف مطرح شد. با توجه به اینکه ایشان نسبت به امور دید اجرایی دارند، برای به نتیجه رسیدن کار خوشبین هستیم. البته ابهاماتی هم وجود دارد که باید شفاف شود. برای مثال شرکت‌های مخابرات استانی خود را در حوزه ADSL سرویس‌دهنده هم می‌دانند در عین حال شرکت‌های PAP هم این حق را برای خود قائل هستند.


اکنون برای حل مشکلات الحاقیه‌‌ای به پروانه شرکت مخابرات ایران از سوی شرکت‌های PAP تنظیم شده و برای تصویب به مجمع عمومی این شرکت ارسال شده است. در این الحاقیه جزئیات تفصیلی نحوه تعامل طرفین و روش حل مشکلات به طور دقیق مشخص شده است، ضمن آنکه حتی مراکز مخابراتی نیز اولویت‌بندی شده‌اند. بر اساس الحاقیه باید شرکت‌های مخابرات استانی، فضای فعال (اکتیو) و غیرفعال (پسیو) را فراهم کنند، شرکت‌های PAP هم تجهیزات را خریداری و نصب می‌کنند، مسؤولیت نگهداری شبکه هم بر عهده شرکت مخابرات خواهد بود. هر چند با این الحاقیه به صورت ضمنی موافقت شده و در حال حاضر الحاقیه برای تصویب به مجمع شرکت مخابرات ایران ارسال گردیده تا پس از تصویب، اجرایی شود، اما نمی‌توان درباره نتیجه کار به طور قطعی اظهار نظر کرد. متأسفانه در برخی موارد کارهای موازی انجام می‌شود. برای مثال با وجود اینکه الحاقیه خرید و نصب تجهیزات را به شرکت‌های PAP واگذار است،  در عین حال شرکت مخابرات استان تهران، مناقصه خرید تجهیزات می‌گذارد. عمده مشکلات شرکت‌های PAP هم مربوط به عدم همکاری شرکت مخابرات استان تهران است. با توجه به اینکه 40درصد بازار هم در تهران قرار دارد، این موضوع چالش‌ جدی در فعالیت ماست.


· وضعیت در دیگر استان‌ها به چه ترتیب است؟



     


شرایط در سایر استان‌ها از نظر همکاری بسیار مطلوب‌تر است اما دو مشکل مهم وجود دارد. اول اینکه هزینه IT در سبد خانوار نسبت به شهرهای بزرگ همچون تهران پایین‌تر است. دوم اینکه هزینه راه‌اندازی سرویس در مقایسه با شهرهای بزرگ بالاتر است. به همین جهت شرکت‌های PAP مجبور هستند سرویس‌هایشان را با کمترین هزینه ممکن عرضه کنند که بالطبع سود‌آوریشان را کاهش می‌دهد که البته باید اذعان داشت که اگرچه در شهرستانها هزینه ADSL پایین آورده شده اما کیفیت آن نیز مطلوب‌ نیست در حقیقت شرکت‌های PAP خودشان را با شرایط بازار تطبیق داده‌اند.


· چه دلایلی موجب شده است که هزینه راه‌اندازی سرویس در شهرستانها افزایش یابد؟



     


ارائه اینترنت در شهرستانها هزینه بالایی دارد، یکی از دلایل مهم آن عدم همکاری شرکت‌های مخابرات استانی در ارائه پهنای باند بین شهری به منظور انتقال پهنای باند اینترنت بین شهرستا‌نهاست. این شرکت‌ها بجای آنکه به ما سرویس اینترانت دهند از ما می‌خواهند پهنای باند اینترنت را مستقیماً از خود آنها خریداری کنیم.


به نظر می‌رسد یکی از معیارهای عملکرد مدیران مخابرات استانها میزان پهنای باندی است که به فروش می‌رسانند. امری که درآمدهای شرکت‌های مخابرات استانی را افزایش می‌دهد، اما از عوامل افزایش قیمت تمام شده اینترنت و در نتیجه کند شدن رشد و توسعه اینترنت پرسرعت در کشور است که در نهایت به حساب شرکت‌های PAP گذاشته می‌شود.


اگر مخابرات پهنای باند را با قیمت پایین‌تری در اختیار شرکت‌های PAP قرار دهد و امکان انتقال پهنای باند بین شهرها را فراهم کند-همانطور که در قانون آمده-، طبعاً با سازوکارهای رقابتی بازار قیمت‌ها پایین می‌آید  و بعلاوه امکان عرضه سرویس‌های با کیفیت‌تر به کاربران فراهم خواهد شد.


متأسفانه موضوع از طریق دستگاه‌های قضایی دنبال می‌شود و این موضوع برای شرکت‌هایی که باید برای عرضه اینترنت پرسرعت با هم تعامل داشته باشند نکته مثبتی نیست.




  • · برخی معتقدند عملکرد شرکت‌های PAP در حوزه بازاریابی ضعیف بوده است. نظر شما در این باره چیست؟

برای پاسخ لازم است یک نکته را یادآوری کنم. فعالیت شرکت‌های PAP، زمانی آغاز شد که تجربه‌ای در زمینه ADSL در کشور وجود نداشت. حتی برخی تصور می‌کردند که شبکه کابل مسی، ظرفیت ارائة اینترنت با سرعت بیش از Dial Up را ندارد. تغییر این فرهنگ نیازمند زمان بوده است. در حقیقت بازار ADSL با فعالیت شرکت‌های PAP شکل گرفته است.


بازاریابی باید متناسب با رشد بازار انجام شود. بازاریابی نیازمند صرف هزینه‌ زیادی است و وقتی می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد که بازار یک وضعیت تعادل رسیده باشد. طی یکی دو سال اخیر رشد تعداد مشترکان ADSL هر روز بیشتر می‌شود و بازار به شرایطی رسیده است که در آن بازاریابی معنا پیدا می‌کند. اما متأسفانه سرمایه‌گذاری بیشتر و بازاریابی گسترده هزینه بالایی طلب می‌کند که شرکت‌ها برای صرف این هزینه در فضای فعلی که آیین‌نامه‌ها و مقررات و سیاست‌گذاری‌ها درصدد نامطمئن کردن و حتی محدود کردن فضای عرضه سرویس‌ اینترنت پرسرعت است، محتاط هستند.


· می‌توانید به برخی مشکلات اشاره کنید؟



     


در حال حاضر شرکت‌های PAP متهم به کم‌فروشی هستند این در حالی است که براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات شرکت‌های PAP به ازای هر 10هزار مشتری اجازه خرید یک STM1 را دارند که در این صورت پهنای باند به ازای هر مشترک معادل kbps15 است. ضمن آنکه در بسیاری موارد خطوط STM1 هم دچار اشکال است. با این تفاسیر حتی اگر مصوبه سازمان تنظیم مقررات مبنی بر ممنوعیت ارایه اینترنت بیش از kbps 128 به کاربر خانگی وجود نداشت هم عملاً این موضوع، خود به خود محقق می‌شد.


یکی دیگر از محدودیت‌هایی که وجود دارد این است که شرکت‌های PAP حداکثر دوبار در سال مجاز به ارتقای پهنای باند خود هستند. در نتیجه شرکت‌های PAP مجبور می‌شوند، بیش از نیاز فعلی خود خرید انجام دهند تا مبادا در آینده نزدیک دچار مشکل شوند. این موضوع هم به نوبه خود، قیمت تمام شده را برای کاربر افزایش می‌دهد. به طور کلی وجود قوانینی از این دست، این حس را القا می‌کند که اراده‌ای وجود دارد که با رشد اینترنت در کشور مخالف است.


· چرا ما در حوزه ارائه خدمات اینترنت تا به حال نتوانسته‌ایم صاحب یک برند ملی شویم؟



     


به طور کلی سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای ریسک دارد، اما ریسک سرمایه‌گذاری در کشور ما در حوزه اینترنت بالاتر از حد معمول است. از یک سو، قرارداد‌هایی که منعقد شده است، به درستی اجرا نمی‌شوند؛ از سوی دیگر کسب و کار در حوزه اینترنت از نظر سیاسی چالش‌هایی دارد. عملکرد موفق در این حوزه، زنجیره‌ای از چند المان است که باید همگی در کنار هم فراهم شوند. هر یک از مشکلات به تنهایی می‌تواند کل بازار ما را از بین ببرد. وجود این مشکلات باعث شده است مدیران شرکت‌های PAP دید بلند‌مدت برای فعالیت نداشته باشند. با این شرایط نمی‌توان روی ایجاد یک برند طولانی‌مدت برنامه‌ریزی کرد که بخشی از علل آن را اشاره کردم. البته به عقیده من شرایط برای تکنولوژی‌های جایگزین مثل WiMAX هموارتر است.


· چه تفاوت‌هایی وجود دارد که شرایط WiMAX را بهتر می‌دانید؟



     


با توجه به این که WiMAX یک تکنولوژی رادیویی است از نظر اجرایی بسیار شبیه شبکه تلفن‌همراه است. به بیان دیگر نوع قرادادهای منعقد شده با اپراتورهای WiMAX هم به اپراتورهای تلفن همراه شبیه‌تر است تا شرکت‌های PAP. به طورکلی همکاری بیشتری با شرکت‌های فعال در این حوزه انجام می‌شود و ضمانت اجرایی قراردادها بیشتر است. البته اگرچه WiMAX مشکلات ADSL را ندارد اما WiMAX هم ریسک‌های سرمایه‌گذاری مختص به خود را دارد.


· چه چالش‌هایی در راه فعالیت اپراتورهای WiMAX قرار دارد؟



     


مدل مناسبی برای عرضه سرویس WiMAX در شهر تهران وجود ندارد. شرکت‌هایی که پروانه WiMAX را دریافت کرده‌اند باید شبیه به کاری که شرکت‌های PAP در زمینه ADSL انجام دادند برای WiMAX، بازار ایجاد کنند.


از سوی دیگر هزینه ارایه سرویس WiMAX بالا است و ارائه سرویس با تعرفه ماهانه دست‌کم 20 تا 30هزار تومان،‌ مشتری‌ها را محدود خواهد کرد. ضمن آنکه WiMAX رقبایی همچون ADSL دارد که بالطبع با هزینه بالاتر WiMAX در شرایطی که امکان استفاده از ADSL فراهم است کسی WiMAX را انتخاب نمی‌کند.


برخی مشکلات هم به ساختار جغرافیایی شهر تهران باز می‌گردد که ارائه سرویس‌های رادیویی را مشکل می‌کند. در کنار این موضوع فعالیت در این عرصه نیازمند همکاری با شهرداری است که البته با توجه به ساختار شبه دولتی شرکت‌های برنده مزایده، مشکلات آنها در این بخش به مراتب کمتر خواهد بود.


اگرچه سرویس‌های زیادی قابلیت ارایه روی بستر WiMAX هستند اما با توجه به هزینه پایین استفاده از خطوط تلفن، ارائه‌دهندگان کارت تلفن اینترنت بین‌الملل و برخی شرایط دیگر، این موضوع در کشور ما منحصر به اینترنت است.


· یکی از موضوعاتی که وزارت ارتباطات بر آن تأکید دارد، ارائه سرویس WiMAX با هزینه پایین- کمتر از 10هزار تومان- به کاربران است، آیا این امکان ارائه سرویس با این قیمت وجود دارد؟



     


با توجه به حق لیسانس به نسبت بسیار بالایی که برای این مجوز پرداخت شده و هزینه سنگینی که باید برای راه‌اندازی و سپس اپراتوری این سرویس‌ها هزینه شود، میانگین درآمد حدود 10هزارتومان از هر کاربر، باعث می‌شود بازگشت سرمایه بسیار طولانی شود و به طورکلی بخش خصوصی واقعی از ورود به این صحنه باز بماند.


· با توجه به مشکلاتی که ذکر شد، آیا اپراتورهای WiMAX می‌توانند در کشور ما موفق باشند؟



     


پیش‌بینی مشکل است. اما تجربه سایر کشورهای دنیا نشان می‌دهد اپراتورهای تلفن‌همراه در حوزه WiMAX موفق نبوده‌اند. نمونه بارز آن است sprint Nextel که در نهایت مجبور شد برای فعالیت در این عرصه با Clearwire همکاری کند.


· شرکت لایزر تجربه ارائه سرویس WiMAX را داشته است با توجه به این موضوع آیا برای تمدید پروانه خود اقدام می‌کنید؟



     


شرکت لایزر جزو اولین شرکت‌هایی است که نامش به عنوان ارائه‌کننده خدمات، در اتحادیه WiMAX ثبت شده است. در حال حاضر هم شبکه WiMAX شرکت لایزر با حدود 3هزار کاربر در شهر تهران فعال است. البته میزان حق پروانه بسیار بالاست، اما معتقدم این پروانه در درازمدت ارزشمند خواهد بود، به همین جهت برای تمدید مجوز WiMAX اقدام خواهیم کرد. ضمن آنکه ارایه سرویس WiMAX برای شرکت لایزر که مشکلات آن را قبلاً تجربه کرده است به مراتب ساده‌تر از شرکت‌هایی است که در حال حاضر پروانه‌ را دریافت کرده‌اند.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی