آیین‌نامه‌ها و فراخوان‌ها

اپراتورها

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

August 5, 2020
23:41 چهارشنبه، 15ام مردادماه 1399
کد خبر: 114905

نامه رگولاتوری به بورس: تغییرات بسته های همراه اول تخلف است/درآمدهای عملیاتی همراه اول با درآمدهای اعلامی مطابقت ندارد

hamrahboursecra.png

ICTna.ir – سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی با ارسال نامه ای به رئیس سازمان بورس، به نامه ای که صبح امروز و با امضای مدیرعامل همراه اول در کدال بورس منتشر شده بود، واکنش نشان داد و تصریح کرد حذف بسته های داده همراه که طی ماه گذشته از سوی آن اپراتور انجام شده است، باعث افزایش قیمت بسته های داده (اینترنت) و تخلف از مقررات فوق الذکر شده است. رگولاتور در این نامه همچنین اعلام داشته درآمدهای اعلام شده توسط آن شرکت، طی نامه شماره 1122/300/م/99 مورخ 11 تیرماه 1399 با درآمدهای عملیاتی صورتهای منتشر شده در کدال، مطابقت ندارد و این موضوع نیازمند شفافسازی توسط شرکت مذکور است.

به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با ارسال نامه ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به نامه مورخ 1/5/99 شرکت ارتباطات سیار ایران نوشت: با توجه به مطلب درج شده در نامه مدیرعامل همراه اول در خصوص اینکه در تغییرات اخیر بسته های اینترنت، هیچگونه نقض مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا تخلفی صورت نپذیرفته است، اعلام میگردد که به استناد ماده چهار الحاقیه پروانه آن شرکت و همچنین براساس بند 2-4 مصوبه شماره 266 مورخ 21 آبان ماه 1396 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، شرکت مذکور برای ارائه طرح های تعرفه ای خود، موظف به رعایت قوانین و مقررات مربوطه است، این در حالی است که حذف بسته های داده همراه که طی ماه گذشته از سوی آن اپراتور انجام شده است، باعث افزایش قیمت بسته های داده (اینترنت) و تخلف از مقررات فوق الذکر شده است.

فلاح در این نامه تاکید کرد: موضوع تخلفات شرکت مذکور در کمیته تخلفات این سازمان بررسی و مورد تایید قرار گرفته است و منجر به صدور جریمه نیز شده است و طی نامه شماره 24405-100 مورخ 28 تیرماه 1399 به همراه اول ابلاغ شده است. ضمن اینکه وقوع تخلف، طی نامه شماره 21040-100 مورخ 15 تیرماه 1399 به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و طی مکاتبه شماره 21092-100 مورخ 16 تیرماه 1399 به سازمان تعزیرات حکومتی منعکس شده است و پرونده در حال طی مراحل قانونی در مراجع فوق الذکر است. 

رگولاتور در بخش دیگری از نامه خود آورده: به استناد ماده 5 مصوبه شماره 3 جلسه شماره 292 مورخ 10 مرداد 1398 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی دارندگان پروانه ارائه خدمات تلفن همراه میزبان، موظف هستند درآمدهای عمده فروشی و خرده فروشی هر خدمت را در صورتهای مالی و سامانه مدیریت مشترکین تفکیک کنند. این در حالی است که همراه اول، نسبت به تفکیک درآمدهای یادشده اقدامی نکرده است، ضمن اینکه درآمدهای اعلام شده توسط آن شرکت، طی نامه شماره 1122/300/م/99 مورخ 11 تیرماه 1399 با درآمدهای عملیاتی صورتهای منتشر شده در کدال، مطابقت ندارد و این موضوع نیازمند شفافسازی توسط شرکت مذکور است.

به گزارش خبرنگار ایستنا، رئیس سازمان تنظیم مقررات در بند سوم نامه خود به رئیس سازمان بورس آورده است: براساس مصوبه شماره 2 جلسه شماره 248 مورخ 21 آذرماه 1395 کمیسیون تنظیم مقررات، در صورتیکه دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، به صورت نیابتی نسبت به جمع آوری مبالغ (مانی کالکشن) به صورت DCB (Direct Carrier billing ) برای هرگونه شخص ثالث از جمله تولیدکننده محتوا اقدام کند، صرفا سهم اپراتور، برابر قرارداد منعقد شده با شخص ثالث، درآمد دارنده پروانه محسوب میشود، مشروط به اینکه، دارنده پروانه و شخص ثالث، به هر نحوی ذی نفع واحد نداشته باشند. این در حالی است که شرکت ارتباطات سیار، دربرخی از شرکت های زیر مجموعه آن شرکت، ذی نفع واحد داشته و ضروری است در صورت درخواست شرکت های زیر مجموعه آن شرکت، برای ورود به بورس اوراق بهادار، موضوض ذی نفع واحد را مورد بررسی و تدقین بیشتر قرار دهد.

وی تاکید کرد، این سازمان طی نامه شماره 45997-100 مورخ 17 مهر 1398 از آن سازمان در خصوص ذی نفع واحد استعلام کرده است.

فلاح جوشقانی در پایان نامه خود آورده: در صورت درخواست تجدید ارزیابی دارایی ها توسط همراه اول، نظر کارشناسی این سازمان به عنوان رگولاتور بخش در شفاف سازی این امر میتواند تاثیر قابل توجی داشته باشد، لذا با عنایت به توضیحات فوق، خواهشمند است دستور فرمایید حسب قوانین و مقررات جاری بورس، در این زمینه تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.